Här kommer receptet på pajen jag gjorde igår! En mycket god paj som du måste prova nångång. Receptet kan verka lite långt och jobbigt, men det gick fortare än jag trodde =)

Mördegsskal:
- 100 g smör
- 1 dl florsocker
- 3 ½ dl mjöl
- 1 ägg



Blanda ihop degen och tryck ut den i en pajform.
Nagga botten och låt den stå kallt 1 timma.
Jag ställde min i frysen på ca 20 minuter och det gick lika bra =)

Fyllningen:
- Cirka 5 rabarberstjälkar
- 1 vaniljstång
- 3/4 dl socker
- 1 ½ msk potatismjöl
- 3 msk vatten
- 5 dl jordgubbar
 
Skär rabarberna i mindre bitar och lägg dem i en kastrull. Häll därefter ner sockret,
snitta vaniljstången, skrapa ur fröna och lägg i dem + stången.

Koka sedan upp på svag värme så att rabarberna saftar sig, låt dem småkoka i ett par minuter tills de känns mjuka men inte så att de har kokat sönder. Ta ur vaniljstången.
Rör därefter ut potatismjölet med vattnet och rör i detta.
Ställ kastrullen åt sidan så att de kan svalna.

Grädda pajskalet på 200 grader i cirka 10-12 minuter, höj sedan värmen till upp mot 250 grader.

Maräng:
- 3 äggvitor
- 1 ½ dl socker

Vispa äggvitorna till ett fast vitt skum, tillsätt sockret lite åt gången och vispa
tills smeten är blank och styv.

Bred den kalla rabarberkrämen i pajskalet, tillsätt jordgubbarna om skurits i småbitar.

  

Fyll marängsmeten i en spritspåse och spritsa ut i något fint mönster.



Ställ in pajen i mitten av ugnen och grädda i cirka 3-5 minuter
eller tills marängen fått en svag gyllenbrun färg.



Smaklig pajstund =) !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0